zondag 27 september 2015

Cultuursnuiven II


Dochterlief haar academie is deze vakantie verplaatst van Amsterdam oost naar het centrum van de stad. Dus om te weten hoe ze naar haar nieuwe plekje moet komen, deden we een klein 'testrondje'. Eerst naar het Centraal en dan met de Metro naar Waterlooplein, klein stukje lopen en zie daar geen vuiltje aan de lucht. Iets meer reistijd, maar nog steeds makkelijk te bereiken.


Ja, en als je dan toch bij het Waterlooplein bent, dan meteen maar even rondkijken. In mijn jeugd, ik weet hoe oud ik nu klink maar sorry, was het plein echt dé hipste plek om te zijn. Je kon er van die geweldige dingen kopen en je voelde je héél wat als je kon zeggen dat je het 'op het Waterlooplein had gekocht'. Nu was het grootste gedeelte, als ik heel eerlijk ben, alleen maar troep.


Omdat ik natuurlijk naast het wonen ook een groot handwerkfanaat ben, had ik een bezoekje gepland aan wolwinkel de Afstap. Dit winkeltje had ik online ontdekt en daar al de mooiste Rowan brei- en haakboeken besteld. Deze brei- en haakboeken zien er bijna als modeboeken uit. Zo mooi is alles gestyled (en is zeker net zo inspirerend voor het huishouden met mooie sobere reportages en ingewikkelde kabeldekens). Rob diende als gids, want ik ben nu eenmaal niet gezegend met een goed gevoel van links en rechts.

De winkel zit echt midden in het oude gedeelte van de stad. Een vriendelijke kraamhouder hielp ons iets op weg en Rob deed met Google Maps de rest. Maar ja, als je de verkeerde straat invoert kom je alsnog niet daar waar je wezen moet.....


De winkel zit in de Oude Leliestraat en Rob dacht in de Nieuwe Leliestraat. Dus dochterlief en ik netjes door heel Amsterdam gelopen om op de Nieuwe Leliestraat te ontdekken dat er toch écht geen winkel zat. Gelukkig zaten er 2 vrouwen buiten koffie te drinken (er was helemaal geen winkel namelijk in deze straat) en konden zij ons weer verder op weg helpen. We hadden ongeveer 2 bruggen te ver gelopen. Geeft niets hoor Rob, de omgeving was heel mooi. Uiteindelijk kwamen we waar we wilden zijn en heb ik nog een paar mooie boekjes mee kunnen nemen.


Toen we weer terug naar het Centraal gingen, werden wij door dochterlief getrakteerd op een Starbucks. Want dat had ze haar vader al héél wat keren beloofd als ze samen naar Amsterdam gingen, maar hij had er nog nooit één gehad. Om nu een half uur extra op je trein te wachten alleen voor een koffie dat doet Rob niet. Nu kon hij er eindelijk van genieten. En toen heel snel naar huis. Met Starbucks in de hand.

Ik heb wel weer even genoeg Amsterdam gezien. Als geboren Amsterdamse zou je denken dat ik het altijd heerlijk vind om weer eens een dagje terug te gaan. Maar helaas, niets is minder waar. Geef mij maar lekker de rust van ons dorp!

liefs, Marjan

17 opmerkingen:

  1. Amsterdam heeft best wel zijn charme. Maar vorig jaar ben ik er twee keer geweest, en ik was doodmoe van al die indrukken bij thuiskomst. Al die fietsers en wandelaars die gewoon oversteken waar ze willen, en die drukte.... Nee, voor mij hoeft het allemaal niet, en was dan ook heel blij met de rust in mijn dorp.
    En starbucks is wel heel lekkere koffie hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amsterdam is een unieke stad. Helaas is het er ontzettend druk en moet je oppassen niet aangereden te worden door een fietser. Voor mij iets te druk en chaotisch.
    Gr, Margo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is het fijne na een zo'n leuk dagje..weer lekker naar de plek waar je, je thuis voelt
    Groetjes, Lydia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amsterdam vind ik nog altijd leuk om te bezoeken, maar een paar jaar geleden werd ik daar in augustus helemaal nerveus van al die drukte in het centrum. Bij elke stap die je zette, had ik het gevoel dat ik tegen iemand aan kon knallen. Toen ik er afgelopen april was, was dat veel minder erg en vond ik het super leuk om er te zijn. Maar desondanks zou ik toch niet in zo'n drukke stad willen wonen. Voor jou ook een teken aan de wand dat het je nog prima bevalt in een rustige omgeving.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind Amsterdam altijd geweldig, ik ga heel graag naar onze hoofdstad en vanuit hier ben je er zo.
    Ik ga woensdag weer met Zoya (ze heeft een studiedag) we gaan naar Bodyworlds, ik ben heel benieuwd.
    Mooie foto's!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Marjan, geweldig zo gelachen om de panty-benen foto. Ik ben vorig jaar voor het eerst na 15 jaar weer in Amsterdam geweest, naar het Rijksmuseum op een heel mooie dag. Voelde als vakantie. Maar mijn stad is het ook niet, ik word kriegel van al die mensen, kan ik gewoon niet goed tegen. Ook ik kijk altijd of ik nog ergens naar een leuke woon of handwerkwinkel kan gaan. Toevallig was ik gister in Amsterdam bij de Arena, rondleiding Ajax voor jongste zijn partijtje. Maar ook daar heb ik mijn buik alweer vol van, Andy's auto kan nl geen ene parkeergarage in daar grrrr.
    Ik mis je woonblogjes wel hoor.
    Liefs en groetjes Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben ook echt van de rust, 1 dagje de stad en ik heb het weer helemaal gezien.

    Groetjes, Inge
    de knotwilg

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Stadscentrum is voor mij ook verleden tijd....veel teveel mensen daar........ik ga wat noordelijker....naar de Ijhallen...daar vind ik de drukte gek genoeg niet erg;-)
    Liefs Dinka

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha grappig..ik ben in Amsterdam geboren en tot mijn 16e gewoond. In oost een zijstraat vd middenweg...leuke herinneringen maar blij nu uit de drukte te zijn. Ook ging regelmatig naar de markt...voor leuke aankopen.
    ik kom er nu niet zo vaak meer.
    groetjes Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zelf woon ik in een rustige wijk in utrecht. En kom nooit in het centrum. Vroeger vond ik het heerlijk om in Amsterdam te struinen. Ook heerlijk om een terrasje te pikken en dan mensen kijken. Of de Jordaan in zo leuk. Maar nu vind ik het heerlijk om oude dorpjes te bekijken. Zou het met leeftijd te maken hebben?
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben ook niet zo dol op drukke steden. Utrecht vind ik, daarentegen, wel weer heel leuk. Is net iets minder hectisch, vind ik altijd. Ga graag naar mijn jongste, een dagje shoppen, of zo maar struinen.
    Ik ben al tijden niet meer in A'dam geweest, maar wilde dat toch binnenkort weert doen. Even wat cultuur snuiven, ha, ha!!
    Liefs,
    Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Voor mij als Amsterdamse hoeft het ook niet meer, al die drukte .
    Het is niet meer zo als vroeger.
    Zelf woon ik nu op de veluwe wat me zeker goed bevalt, lekker centraal in Nederland
    En heerlijk rustig.
    Dus ik snap helemaal wat je bedoelt.
    Groetjes Brenda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gezellig zo'n dagje Amsterdam! Ik zou er zelf niet willen wonen maar voor een dagje vind ik het wel heel leuk om in Amsterdam te zijn. :-)

    Liefs, Liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ach, voor een dagje vind ik het wel leuk hoor, zoveel reuring! Maar ik zou er niet willen wonen!
    Leuk om zo'n uitje met je dochter te hebben en ik denk dat zij de stad op die leeftijd helemaal geweldig vind!

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk zo'n dagje cultuur snuiven .
    Al ben ik ook liever waar het rustig is .
    Fijne dag
    Christel , Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat grappig om te lezen dat jij als geboren amsterdamse liever de rust van je dorp op zoekt, mijn man komt ook onder de Westertoren vandaan en heeft precies hetzelfde! Harstikke leuk om naar A'dam te gaan, maar het liefst zoekt hij hier de rust op!
    Liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  17. nou,, hehehhe ik volg je eindelijk:))
    gelukt!
    groetjes, Inge R

    BeantwoordenVerwijderen